Załącznik nr 1 do Uchwały nr 1/2014r.
z dnia 24 lutego 2014r.
STATUT
FUNDACJI WSPARCIA OSÓB Z ZABURZENIAMI KOMUNIKACJI
„MIĘDZY SŁOWAMI”
(tekst jednolity)
I. Postanowienia ogólne
§1
Fundacja pod nazwą Fundacja Wsparcia Osób z Zaburzeniami Komunikacji „Między Słowami”, zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona przez Andrzeja Kukiełko zwanego dalej „Fundatorem” aktem notarialnym sporządzonym w dniu 24.11.2010 r. przez Witolda Ogiegło, notariusza z Kancelarii Notarialnej w Gdańsku, ul. Dmowskiego nr 15/7 za numerem repertorium A nr 10342/2010, działa na podstawie przepisów z mocy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach (dz.U. z 1991r. Nr 46, poz.203 ze zm.) oraz niniejszego statutu.
§2
Siedzibą Fundacji jest miasto Gdynia.
§3
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w językach obcych.
II. Cele i zasady działania Fundacji.
§4
Fundacja została powołana w celu:
- kompleksowej rehabilitacji osób z zaburzeniem komunikacji,
- działania na rzecz integracji społecznej osób osób z zaburzeniem komunikacji,
- działalności edukacyjnej polegającej na podnoszeniu kwalifikacji terapeutów,
- wsparcie członków rodzin i opiekunów osób z zaburzeniem komunikacji,
- wspieranie inicjatyw mających na celu likwidowanie barier społecznych,
- aktywizacji zawodowej osób osób z zaburzeniem komunikacji,
- edukacji społecznej polegającej na podnoszeniu poziomu wiedzy dotyczącej zaburzeń komunikacji.
§5
Fundacja realizuje swoje cele poprzez odpłatne i nieodpłatne działania obejmujące:
- Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z).
- Działalność związaną z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z).
- Działalność szpitali (PKD 86.10.Z).
- Działalność paramedyczną (PKD 86.90.D).
- Pozostałą działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 86.90.E).
- Pomoc społeczną z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (PKD 87.30.Z).
- Pomoc społeczną bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (PKD 88.10.Z).
- Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 94.99.Z).
§6
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów, po dokonaniu wpisu do właściwego rejestru.
- Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
III. Majątek i dochody Fundacji.
§7
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1.000 (jeden tysiąc) złotych oraz środki finansowe, rzeczy ruchome, nieruchomości i inne mienie nabyte przez Fundację w czasie jej działania.
§8
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji oraz grantów,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku Fundacji,
- odpłatnej działalności Fundacji,
- działalności gospodarczej Fundacji.
§8a
- Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli , zwanych dalej „osobami bliskimi“.
- Zabrania się przekazywania majątku Fundacji na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Zabrania się wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego.
- Zabrania się zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż ceny rynkowe.
§9
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W wypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
IV. Władze Fundacji.
§9a
Organami Fundacji są Rada Fundacji zwana dalej „Radą” jako organ nadzoru i Zarząd Fundacji zwany dalej „Zarządem“ jako organ zarządzający.
§9b
- Rada składa się od 3 do 7 osób.
- Pierwszą Radę powołuje Fundator a jej uzupełnienia i zmian dokonują członkowie Rady.
- Członkowie Rady nie mogą być członkami organu zarządzającego oraz pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
Nie mogą być skazanymi prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
Z tytułu pełnienia funkcji członka Rady mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłaszane przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
- Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego, który reprezentuje ją na zewnątrz oraz wobec Zarządu Fundacji.
- Kadencja Rady trwa trzy lata. Osoba przystępująca do Rady w trakcie trwania kadencji
kończy swoją działalność z dniem upływu kadencji. Nie wyklucza to możliwość wybrania tej osoby do Rady na czas trwania następnej kadencji, tak jak i pozostałych członków ustępującej Rady.
- Ustanie członkostwa w Radzie następuje z chwilą upływu kadencji, złożenia rezygnacji, odwołania. Odwołania członka Rady dokonuje przewodniczący z ważnych przyczyn. Odwołania przewodniczącego dokonują członkowie Rady w głosowaniu tajnym większością głosów bez udziału przewodniczącego.
§9c
- Rada jest organem kontroli i nadzoru, odrębnym od organu zarządzającego i niepodlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej oraz posiada uprawnienia inicjatywne i opiniodawcze.
- Do zadań Rady należy w szczególności:
- powoływanie i odwoływanie członków zarządu,
- powoływanie pełnomocnika do zawierania umów z członkami zarządu,
- wytyczanie głównych kierunków działania Fundacji,
- zatwierdzanie opracowanych przez zarząd programów działania,
- zatwierdzanie zmian statutu Fundacji,
- ustalanie kierunkowych wytycznych dla zarządu co do sposobu wykorzystania zgromadzonych środków,
- ocena rocznych sprawozdań zarządu z działalności Fundacji,
- podejmowanie uchwał o połączeniu lub likwidacji Fundacji oraz o utworzeniu oddziału
Fundacji,
- uchwalanie i zmiany regulaminu Rady oraz regulaminu zarządu,
- ustalanie wynagrodzeń członków zarządu,
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez zarząd.
§10
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu Fundacji należy w szczególności:
a kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
b realizacja celów statutowych Fundacji,
c uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
d uchwalanie regulaminów,
e sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
f ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
g przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji.
- Zarząd Fundacji może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Zarządu Fundacji.
- Zarząd Fundacji jest obowiązany do dnia 30 września opublikować na stronie internetowej Fundacji sprawozdanie z rocznej działalności Fundacji za rok poprzedni.
§11
- Zarząd Fundacji składa się z nie mniej niż dwóch i nie więcej niż pięciu osób, w tym z dwóch Dyrektorów Zarządu.
- Fundator powołuje członków pierwszego składu Zarządu.
- Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje w przypadku:
- złożenia pisemnej rezygnacji z członkostwa
- śmierci członka Zarządu
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Zarządu Fundacji może nastąpić w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej dwóch członków.
- Członków Zarządu Fundacji na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub w celu rozszerzenia składu Zarządu, powołuje uchwałą Zarząd.
- Zarząd Fundacji powołuje i odwołuje Dyrektora Zarządu bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej dwóch członków Zarządu.
- Członkowie Zarządu Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach Zarządu.
- Członkom Zarządu Fundacji przysługuje zwrot udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach Zarządu, w tym zwrot kosztów podróży.
§12
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał zwykłą większością głosów w obecności co najmniej dwóch członków Zarządu.
- Posiedzenie Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
- Posiedzenie Zarządu Fundacji może zwoływać każdy z członków Zarządu.
przesyłając informację o terminie i miejscu pocztą elektroniczną, faksem, listownie, telefonicznie lub wiadomością tekstową na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą być poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
VII. Sposób Reprezentacji.
§13
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach z wyjątkiem majątkowych, składać może każdy członek Zarządu samodzielnie.
- W sprawach majątkowych wymagany jest podpis dwóch członków Zarządu działających łącznie.
VIII Zmiana Statutu.
§14
W sprawach zmian w statucie Fundacji właściwy jest Zarządu Fundacji bezwzględną ilością głosów.
IX Połączenie z inną fundacją.
§15
1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§16
W sprawach połączenia z inną Fundacją uchwałę podejmują fundatorzy
X. Likwidacja Fundacji.
§17
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku. Likwidatorami Fundacji będzie Zarząd Fundacji.
§18
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej organizacji o zbliżonych celach.